Ginix Gin, een 100% Luxemburgse gin. Een tweede volbloed uit het rijkste Europese land heeft mijn collectie vervoegd. Ik ben een sucker voor lokale producten, een goed marketingverhaal en dito distributiestrategie. Beroepsmisvorming, ik pleit schuldig. Echter… binnen de marketingmix staat de consument centraal – en dat brengt me tot Consumer Experience.
Consumer Experience
Tijdens een uitstap in het Groothertogdom heeft Ginix Gin een mooie stand staan in de plaatselijke Cactus. De gin wordt geserveerd met Fever-Tree Premium Indian Tonic Water en Fever-Tree Ginger Ale.
– Waarom mixt u deze producten?
“Een beetje Ginger Ale, want de Premium Indian is op.”
– Ah, maar natuurlijk, vergeef me mijn onwetendheid! Welke botanicals zitten in de gin ?
“Dat weet ik niet, ik sta hier maar.”
Consumer experience? Niet geslaagd. Jan met de Pet, Monsieur Tout le Monde… hij zou er niet om geven. Ik wel. Ik had graag meer geweten over het productieproces en de gebruikte botanicals. Dit gebrek aan kennis bij een sampling stand onderlijnt het probleem van de distributie in het algemeen. Je kan als fabrikant of verdeler de juiste keuzes maken (product, prijs, beschikbaarheid), maar wanneer één prikkel niet positief is, kent de consumer journey een negatief einde. Daarom is het belangrijk dat consumer experience gedragen wordt doorheen alle lagen van de organisatie. Wanneer het enkel een indicator is van het topmanagement, zal een onderneming zijn groeimogelijkheden beperken.
Terug naar waar het eigenlijk om gaan: ik proef een kruidige gin met aardse ondertonen. Voldoende om me te verleiden tot de aankoop. Waar het eigenlijk om gaat is de inhoud van de fles, niet de packaging.
Ginix Gin, een 100% Luxemburgs product
Small batch premium gins ontspringen vaak uit vriendschap. Bij Ginix Gin is dit niet anders. Elf vrienden besluiten een eigen gin te stoken, gebaseerd op 18 botanicals naast de klassieke jeneverbes. Bijzonder is de samenstelling van het clubje ginstokers. Advocaten, apotheker, kinesist… verschillende beroepen… maar een gedeelde passie voor golfen.
In december 2015 worden de eerste flessen geproduceerd. Het oorspronkelijke idee was een kleine hoeveelheid gin te produceren voor eigen consumptie of als relatiegeschenk. Gezien het succes wordt de productie stelselmatig verhoogd. Van 550 flessen in december 2015, naar een tweede batch van 720 flessen (maart 2016) en 1.200 flessen (april 2016). Intussen is Ginix Gin beschikbaar in enkele lokale webshops, alsook in de Luxemburgse detailhandel (Cactus). In het buitenland (lees: België) is Ginix Gin nog niet te vinden.
Van 18 holes naar 18 botanicals
De keuze voor 18 botanicals ligt in het verlengde van de 18 holes op de golfbaan. De biologisch geteelde botanicals worden niet gemacereerd of gekookt in de alcohol. In de koperen alambiek worden ze opgehangen in een net, waarna de stoom de smaken van de botanicals opneemt. De alambiek heeft een beperkte capaciteit van 7 liter. Het merendeel van het productieproces is artisanaal. Het afvullen van de flessen gebeurt zonder tussenkomst van machines. De elf vrienden bottelen de gin volledig zelf.
Ginix Gin houdt zijn samenstelling angstvallig geheim… maar aardse tonen van iriswortel en korianderzaad zijn aanwezig. Ook zeste van citrus smaakt even door. Vermoedelijk gaat het om een mix van citroen en sinaasappel. Een kleine tegenkanting komt van zoethout. Het alcoholpercentage is beperkt tot 41. Puur gedronken is het voor mij geen echte uitblinker. De smaak is goed, maar het onderscheidend vermogen is beperkt. De aardse tonen komen goed door, jeneverbes is duidelijk aanwezig. De afdronk is niet zo lang, en toetsen van citrus komen op het einde door.
Garnituren & The Perfect Serve
Bij een kruidige gin als Ginix Gin houd ik van een tonic met karakter als mixer. Ik kies ditmaal voor de Erasmus Bond Botanical tonic. Neem een gekoeld ballonglas en voeg een grote ijsbal toe. Giet 4,5 cl. Ginix Gin in het glas en laat 12,5 cl. tonic langs de barlepel in het glas stromen. Werk de gin & tonic af met enkele jeneverbesjes en wat zeste van sinaasappel. Een cocktail die in deze koude herfstmaanden toch wat warmte brengt. De kruidige tonic zal een mooie basis vormen om de smaken van de gin verder te ontplooiien.
Over tot de eindconclusie. Het is een lokale gin, met lokale producten, en gemaakt met 100% biologische ingredienten. In de juiste setting durf ik hem gerust aan vrienden en familie serveren. Toch vrees ik dat Ginix Gin moeite zal hebben om effectief door te breken in het buitenland (lees: België). De smaakmix is, mijns inziens, niet onderscheidend genoeg. Dat doet echter geen afbreuk aan de kwaliteit van het product! Probeer hem dus toch een keertje, en laat mij weten wat je ervan vindt.