Genuine passion, that is what life is all about. Ik heb dat al langer begrepen. Wanneer je passie kunt integreren in je job is het leven een geschenk. Zo wordt je job meteen een goedbetaalde hobby. Resultaat: wanneer de wekker afgaat, sta je op met een glimlach. Oké, opstaan kan wel eventjes pikken… maar gisteren was ik écht snel uit mijn bed. Vrijdag lichtte ik al een tipje van de sluier in mijn Bucketlist Part I blogpost. De hamvraag? Heb ik in het weekend een Ferrari gekocht… of ben ik met een Formule 1-wagen gaan testen?

Michelin Passion Days

Bandenbusiness

Frequente bezoekers weten dat ik in de automotive industrie werk. Ik maak er geen geheim van. Toch houd ik professioneel (banden) en privé (gin) liever gescheiden. Echter… nood breekt wet. Gelukkig geen bandenreview :-). Wel een Bucketlist Part II blogpost. Tenminste… als ik door de medische keuring kom!?

Michelin Passion Days

Flashback: 8 mei 1982, Circuit Zolder

Voor mij is deze test een dubbel bijzondere dag. Maandag 8 mei 2017 is het immers 35 jaar geleden dat Ferrari-F1-rijder Gilles Villeneuve het leven liet in de Chicane. Een bizarre beleving, wetende dat ik gisteren het nirvana bereik op dezelfde piste. Villeneuve bereikt een heldenstatus met zijn overmoedige rijstijl. In no-time ontpopt Villeneuve zich tot publiekslieveling, gedreven door zijn passie voor de sport. Tot het noodlot toeslaat en hij tijdens de kwalificaties voor de Belgische Grand Prix achterin knalt op Jochen Mass. Villeneuve wordt uit zijn cockpit geslingerd en overlijdt in het ziekenhuis. Terwijl wij rondtoeren op het circuit herdenkt Ferrari Club Genk het overlijden van de Canadees…

Michelin Passion Days

Michelin Passion Days 2017

Om Genuine Passion te beleven, nodigt Michelin dealers, bloggers en werknemers uit om enkele van zijn producten te testen. Omdat passie rijmt met liefde voor het voertuig, vinden we deze passie meestal terug bij bezitters van sportievere voertuigen. Ik heb het niet over de 316d leasewagen, maar over wagens uit het sport-segment. U kent ze wel: de BMW M-reeks, Porsches, Ferrari’s Cavallino Rampante, Lamborghini’s ongetemde stieren uit Sant’Agatha…

Om liefhebbers van snelle voertuigen te bekoren, heeft Michelin een mooie selectie aan proeven opgesteld te Circuit Zolder.

  • Slalomsessie en remproeven op nat en droog wegdek
  • Renault Clio Cup Driving Experience
  • Formula 4 Driving Experience

Michelin Passion Days

Michelin Pilot Sport 4S

Om de Michelin Pilot Sport 4S aan de tand te voelen, krijgen we drie testsessies voorgeschoteld. Eerst beginnen we met een slalomproef in de paddock van Circuit Zolder. Bij de stuurcorrectie voel je dat de Michelin Pilot Sport 4S kleeft en reageert op de stuurbeweging. Het andere A-merk verteert de stuurbewegingen minder goed en neigt naar een onderstuurd karakter. Het verschil wordt pas echt interessant bij de remproeven.

Twee Audi S3 en BMW 340i worden uitgerust met een VBOX. De meting van de remproef vindt plaats tussen 80 km/u en 5 km/u. De laatste 5 km/u wordt niet in rekening gebracht om statistische fouten uit te sluiten. We zijn immers geen testpiloten, weet je wel? Over het gemiddelde van 60 piloten, remt de Michelin Pilot Sport 4S op droog wegdek ruim 1,2 meter korter dan de Pirelli P Zero. Op nat wegdek is het verschil nog ietsje groter, te weten 1,4 meter ten opzichte van de Pirelli P Zero. Het verschil van +1 meter komt ongeveer overeen met een 8% kortere remweg… het verschil tussen een aanrijding of een goed uitgevoerde noodstop.

Michelin Passion Days

Renault Clio Cup

Vervolgens nemen we plaats achter het stuur van een Renault Clio. Neen, geen gewone Renault Clio… wel een Renault Clio Cup. Je kent ze wel, die kleine monstertjes uit de diverse Europese Cup-kampioenschappen. Een entry-level touring car… ideaal voor de eerste stappen in de autosportcarrière. Ruw, bruut, zonder enige vorm van assistentie. Zo hebben we het graag. Voeg daar een schitterende instructeur aan toe en je hebt de dag van je leven. Voor we vertrekken, geeft-ie nog even mee: “Dude, if you stall the car… welcome to the club. Everbody stalls this car”. Het onvermijdelijke gebeurt: ik laat de motor afslaan bij het wegrijden. Antwoord van de instructeur? “Mangooos! You’ve joined the club ;-)!” Poging twee: 3.500 RPM aanhouden en wegstuiven. Dat gaat beter!

Omdat de piste licht vochtig ligt, vertrekken we op koude regenbanden. Geen bandenwarmers op Circuit Zolder vandaag, zelf opwarmen is de boodschap. Het voelt toch een beetje onwennig, zeker omdat de baan bijna volledig opgedroogd is. Na twee ronden zijn de banden goed op temperatuur en voel je de grip opkomen. Een bijzonder aangename ervaring. De instructeur pusht me om harder te gaan, waarbij we uiteindelijk in onze stint het hele veld oprollen. Als Scuderia Ferrari op zoek gaat naar een vervanger voor Kimi Raikkonen, stel ik me bij deze kandidaat.

Formula 4 Driving Experience

Tijd om de Renault Clio Cup om te ruilen voor een eenzitter. We krijgen een echte Formule 4 wagen voor de kiezen. Het zespuntsharnas wordt ingesnoerd. “Master-switch ON”. Koppeling ingedrukt. Zowel linker- als rechter paddle naar je toetrekken. Rechter paddle opnieuw intrekken om eerste versnelling te selecteren. “ENGINE ON”. De motor achter je komt traag tot leven. Koppeling lossen… alles begint te trillen. Zonder extra gas vertrekt dit monster vanzelf in eerste versnelling. Op ijskoude banden. Opnieuw geen bandenwarmers… en ditmaal op slicks. “Careful please”.

Michelin Passion Days

Onwennig schakel ik bij het buitenrijden van de pitlane naar tweede versnelling. Iets te vroeg, zo blijkt. Het koppel van de motor houdt de zaak draaiende. Ik geef wat extra gas… en we zijn vertrokken. Een indrukwekkend zicht. Even staat de wereld stil, behalve het waanzinnige geluid van de motor ben ik omringd door een ijzige stilte. Ik voel me even heel erg alleen op de wereld. Geen radio-communicatie. Me, myself and I. Mijn achterwerk raakt quasi de grond. Het enige wat ik voor me zie is een miniem stuurtje en mijn twee voorste slicks. Ik voel dat ze koud zijn. De wagen onderstuurt, zelfs aan mijn tempo in de opwarmronde. Aan het einde van de eerste ronde begint alles natuurlijker aan te voelen. Het tempo gaat omhoog, de slicks gaan kleven. Indrukwekkend.

Met mijn 1m70 ben ik niet de grootste van het pak. Gelukkig word ik goed ingesnoerd en wordt mijn rug stabiel gehouden met enkele stukken mousse. Elke keer ik op- of neerschakel, knalt een schok door mijn ruggegraat. De trillingen gaan door merg en been. Het echte tricky gedeelte is de Sacramentsheuvel, net voor het aanremmen van de Villeneuve Chicane. Het tempo komt steeds hoger te liggen… we gaan volgas over de berg. Even zie ik geen wegdek meer. Was ik toch maar een beetje groter. Gewoon vertrouwen op het instinct en geloven dat het allemaal goedkomt. Hard in de remmen gaan voor de Villenuve Chicane. Dan weer VOL op het gas, de motor drukt je vooruit… genuine passion!

Michelin Passion Days

Ik voel me steeds meer op mijn gemak. De maagdelijk witte Porsche Cayman, uitgerust met Michelin Pilot Sport Cup 2 banden met N-markering, begint steeds harder te pushen. De Porsche wordt een beetje tail happy. Ik zie dat de piloot moeite doet om mij te doen genieten van wat dit beestje kan. Ik heb echter nog een ruime marge dankzij de slick-banden. Een ongelooflijke grip. In feite heb je maar drie versnellingen nodig op dit circuit, zeker in het concept van de circuitdoop. De motor loopt aangenaam soepel met veel koppel, waardoor hij erg vergevingsgezind is. Na een zevental ronden zit mijn circuitdoop erop en rijden we de pitlane in. Koppeling indrukken, terug naar eerste versnelling, neutraal. Rem ingedrukt houden. “KILL ENGINE”. Game over.

Michelin Passion Days

Eindconclusie? Genuine Passion

Passie wordt mogelijk gemaakt door goede banden. Ik heb het meermaals mogen ervaren, op diverse circuits, met een hele resem sportwagens. Echter… deze ervaring met de Formule 4-bolide neemt niemand mij af. Merci, Bib! Het Michelin Passion Days Event draait volledig rond Genuine Passion… en deze uitzonderlijke dag brengt mij een stap dichter tot het bereiken van het echte bucketlist-item: de F1-test. Wie nog een F1-chassis heeft staan, geef maar een belletje ;-).

Michelin Passion Days

Foto’s: Mark Kessen, Thomas Vandebotermet, Jonathan van den Eeckout

Categories: About us

One Response so far.

  1. Thomas schreef:

    Cool Mark!

Leave a Reply


Meest gelezen

Seven Stone Gin –...

Posted on mrt - 20 - 2017

4 reacties

Een nieuwe stap, achieving...

Posted on aug - 12 - 2016

2 reacties

Genuine Passion: een F4...

Posted on mei - 9 - 2017

1 reactie

Het verhaal achter deze...

Posted on aug - 3 - 2016

1 reactie

Garnituur: kaneel

Posted on aug - 3 - 2016

Geen reacties

Limburgse gin in de...

Posted on nov - 5 - 2022

Geen reacties

1724 tonic water

Posted on aug - 3 - 2016

Geen reacties